0
0

چرتکه در ایران

1724 بازدید

چرتکه در ایران

برای آشنا شدن با چرتکه سوروبان به شکل های زیر نگاه کنید. در شکل زیر مهره های سیاه نشان دهنده حرکت مهره ها می باشد،اعداد از صفر تا عدد ۹ را نشان می دهد.زمانی که هیچ مهره ای حرکت نداشته باشد یعنی عدد صفر است ، با این وسیله محاسباتی میتوان عملیات جمع و تفریق را انجام داد.نقاط سفید که بر میله وسط دو طبقه قرارا دارد برای دست یابی به بخشی از اعداد ۱ تا ۱۰۰۰ و از ۱۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰۰ نشانه گذاری شده است.

 

بیشتر بدانید : مزیت های استفاده از چرتکه چیست ؟

چرتکه چینی


چرتکه سان – پن از سال ۱۲۰۰ بعد از میلاد استفاده شده است. این چرتکه دارای دو بخش و ۹ ستون میباشد، در بخش بالایی که با یک نرده از بخش پایین جداشده دارای ۲ مهره و هر مهره به ارزش عدد ۵ میباشد و بخش پایین دارای ۵ مهره و هر مهره به ارزش عدد یک می باشد.این چرتکه تا صد میلیون توان محاسبه دارد.محاسبه آن مانند چرتکه سوروبان می باشد.

چرتکه های ساخته شده در سال های ۱۸۵۰ تا ۱۹۳۰ دارای ۱۳ ستن بودند.این چرتکه دارای دو طبقه می باشد و در هر طبقه دارای دو مهره به ارزش ۵ و در طبقه پایین دارای ۵ مهره و هر کدام به ارزش عدد ۱ می باشد.این چرتکه سیستم ده دهی داشته و ۲ ستون در سمت چپ نشان اعداد اعشاری یا کسری از اعداد، و ستون های بعدی سمت چپ دارای سیستم ده دهی می باشد.جای تعجب است که با اختراع انواع ماشین حساب ها در عصر جدید اما هنوز کشور هایی مانند چین و ژاپن ازچرتکه استفاده می کنند.که مهم ترین دلیل استفاده از چرتکه سهولت استفاده از آن است.امروزه در بسیاری از کشورها از این وسیله استفاده می کنند .

 

چرتکه در ایران 

چرتکه های مورد استفاده در کشور ایران و بعضی از کشورهای همسایه شبیه به یکدیگر هستند و فقط تغییر در سیستم اعشاری دارند،چرتکه مورد استفاده در ایران دارای ۱۰ ستون می باشد.از دست چپ چرتکه سه ستون اول مربوط به سیستم اعشاری می باشد.ستون چارم شامل یک ها – ده ها – صد ها و هزارها تا ی میلیون قابل محاسبه است.هر کدوم از مهره ها دارای ارزش یک می باشد.مهره های پنجم و ششم به رنگ سیاه ساخته شده اند تا سرعت دست یابی به اعداد را سریع تر نماید.در چرتکه ایرانی زمانی که تمامی مهره ها در بالا قرار گرفته باشند چرتکه حالت صفر دارد و حاصل جمع در پایین چرتکه حاسبه و خوانده خواهد شد.

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://newmath.ir/?p=578804
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
علی مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد چرتکه در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.